Regelsæt: Kollegapadel 2024/2025

I Kollegapadel spiller vi generelt efter gældende padelregler fra Dansk Padel Forbund. Se mere her.

Derudover er der en række regler, der gælder specifikt for Kollegapadel. De padelregler finder du her på siden.

Hvordan fungerer Kollegapadel-turneringen?
Ved tilmelding afgiver I jeres geografiske område og jeres padelniveau ud fra vores niveaubeskrivelse. I angiver ligeledes om I er et herre-, dame- eller mixhold. Der oprettes dog ikke særskilte rækker, og angivelsen er alene til for, at I kan se hvem I kan spille mod.

Dit hold bestemmer og planlægger – sammen med modstanderne – hvor og hvornår, I spiller i gruppespillet.

Det er vigtigt, at I er realistiske i jeres vurdering af jeres niveau, så I bliver puljeinddelt geografisk med andre på samme niveau. Husk dog, at et mixhold med niveau 2,5 sagtens kan spille en god kamp med et herrehold på 1,5 og så fremdeles.

Hvem kan deltage?

  • Turneringen henvender sig til kolleger, så man skal have en arbejdsmæssig relation for at spille med i turneringen. 
  • Holdnavnet skal være navnet på jeres arbejdsplads. I tilfælde af flere hold fra samme arbejdsplads angives dette med tal eller afdeling.  

Puljeinddeling
Turneringsudvalget udarbejder en turneringsplan, der inddeles geografisk og efter niveau. Der spilles som udgangspunkt i puljer á 4 hold, hvor alle holdene mødes indbyrdes. Der kan forekomme 5-holdspuljer, for at det hele kan gå op.

Puljevindere

Der gives 2 point per vunden kamp.

Puljevinder er det hold med flest point.

Opnår 2 eller flere hold lige mange point, afgøres rækkefølgen ud fra følgende:

  • Holdenes indbyrdes kamp(e)
  • Herefter sætscore (i indbyrdes kampe)
  • Herefter partiscore (i indbyrdes kampe)
  • Står 3 eller flere hold lige efter ovenstående, afgøres puljevinder ved lodtrækning.

Puljevinderne kvalificerer sig til ét af de 3 Kollegapadelmesterskaber. NB: Der er plads til 8 hold i hhv. A- og B-rækken til de tre Kollegapadelmesterskaber/finalestævner. Der bliver muligvis et kvalifikationsspil, hvis der er flere end 8 puljer i hver række.

Spilletidspunkt
De 3 puljekampe skal afvikles indenfor perioden 7. oktober 2024 til 1. marts 2025.

Hvert hold får tilsendt et link med kontaktinformationer på de andre hold.
Det er en fælles opgave at koordinere spillested og dato.

Alle holdene deles om udgifter til baneleje.

HUSK at indrapportere resultatet af de spillede kampe på www.stævneplanner.dk, så de andre hold i puljen kan følge med – det giver en sjovere turnering.
LINKET BLIVER FREMSENDT VED TURNERINGSSTART TIL ALLE KONTAKTPERSONER.

Afvikling af en match
Er én af spillerne ikke mødt frem inden for max. 15 min efter det fastsatte tidspunkt, taber holdet det 1. sæt. Hvis en spiller/holdet ikke møder op, taber holdet kampen 2-0 i sæt.

Afbud
Et hold, der melder afbud, uden at træffe aftale om en anden spilledag, taber kampen 2-0.

Trukket hold
Et hold, der ved skriftlig meddelelse til turneringsledelsen, bekræfter ikke at kunne stille hold til de resterende kampe, defineres som ”trukket hold”. De trukne holds resultater trækkes ud af turneringen.

Pulje med reduceret antal hold
Såfremt antallet af hold i en pulje reduceres, spiller den pågældende pulje resten af kampene med færre hold.

Spilleform

  • Der spilles som udgangspunkt bedst af 3 sæt MED golden point ved 40/40. 
  • Ved stillingen 6-6 i første og andet sæt spilles tiebreak først til 7, og 3. sæt spilles som en matchtiebreak til 10 point (andre matchformer må aftales med samtykke fra begge hold).  
  • Der afsættes som minimum 1,5 time. Pr. kamp Udgiften til baneleje deles 50/50. 
     

Generelle betingelser 

  • Holdene taster alle resultater ind på Stævneplanner. I tilfælde af eventuelle uoverensstemmelser, er det de turneringsansvarlige, der træffer afgørelser. 
  • Man kan tilmelde op til tre kolleger på hvert hold. Man må ikke skifte ud under en igangværende kamp.  

Fair play 

  • Det forventes, at I udviser fair play. Ved tvivls skøn spilles pointet om. Afvikl kampene i en god tone. 
  • Det servende par melder scoren højt og klart inden hver point, og kuglerne på scoretavlen sættes efter hvert parti. I kampens hede kan man jo glemme stillingen.  

Jyske, fynske og sjællandske Kollegapadelmesterskaber
Vi runder Kollegapadel-sæsonen af med 3 stævner, som vinderne i de lokale gruppespil kvalificerer sig til (se yderligere under punktet ”puljevindere”).

Det er naturligvis gratis at deltage for dem, der kvalificerer sig.

  • marts 2025: Sjællandske Kollegapadelmesterskaber (Racket Club, Taarnby)
  • marts 2025: Jyske Kollegapadelmesterskaber (8660 Padel, Skanderborg)
  • marts 2025: Fynske Kollegapadelmesterskaber (PadelPadel, Odense)

Kampene til Kollegapadelmesterskaberne spiller vi med indledende puljespil og afsluttende placeringskampe. Alle hold er garanteret 3 kampe.

Vinderne af de 3 stævner kan blære sig med titlen som Kollegapadelmestre i hhv. Jylland, Sjælland og på Fyn 2024/2025. Der er gavekort til stævnerne fra Padelshoppen til en samlet værdi af 20.000,-.

Læs alt om Kollegapadelmesterskaberne her.

Klaus Almind
Klaus Almind
Udviklingskonsulent